Veelgestelde vragen

Staat uw vraag niet in het overzicht? Gebruik dan ons contactformulier.
Wij zullen zo spoedig mogelijk reageren.

Bedrijven (6)

SOS International ontvangt regelmatig vragen van bedrijven over onze dienstverlening. De veelgestelde vragen hebben wij voor u op een rijtje gezet.

Door middel van autorisatie in onze systemen hebben uitsluitend artsen en de medewerkers die functioneren volgens de ‘verlengde arm’ van de artsen inzage in een medisch dossier. Communicatie over medische gegevens zal altijd plaatsvinden op basis van toestemming van de verzekerde en vindt alleen plaats tussen een medisch onderlegde medewerker van SOS International en de medisch adviseur van de verzekeringsmaatschappij. 

De SOS Fraudecheck is een dienst die wij aan onze opdrachtgevers verlenen bij vermoeden van fraude bij buitenlandse zorgnota’s. Wij controleren onder meer of de behandelaars bij ons bekend zijn, de reis- en behandeldata kloppen en er wordt nagegaan of de diagnose strookt met de behandeling. Vervolgens verricht een lokaal contactpersoon in het buitenland onderzoek ter plaatse en rapporteert zijn bevindingen aan ons waarna wij onze opdrachtgever van de uitkomsten op de hoogte stellen. De SOS Fraudecheck heeft al een aantal opmerkelijke resultaten opgeleverd.

Hiervoor hebben wij de claimservice ontwikkeld. In het geval een klant zelf hulp heeft ingeschakeld en daar kosten voor heeft gemaakt beoordelen wij de claim achteraf. De afdeling Finance & Claims controleert de ingediende declaraties conform de polisvoorwaarden en keert het bedrag uit waar verzekerde recht op heeft. De vezekeringsmaatschappij heeft daar geen omkijken meer naar.

Voor vervangend vervoer in het buitenland richt SOS International in de zomer- en winterperiode autodepots in met Nederlandse huurauto's. Deze depots liggen op strategische locaties in Europa (langs de bekende vakantieroutes) in landen als Frankrijk, Italië en Duitsland. In de zomermaanden zijn deze auto's uitgerust met een trekhaak, in de winterperiode hebben de auto's winterbanden, een dakkoffer en sneeuwkettingen.
Is er geen auto uit een van onze depots beschikbaar dan hebben we de mogelijke een auto in te zetten van een van de internationale verhuurbedrijven. Om zo'n huurauto in te zetten dient de klant wel in het bezit te zijn van een credit card.

Bij uitval van het navigatiesysteem bestaat er geen recht op vervangend vervoer. Er is namelijk geen sprake van uitval van het voertuig. Wij adviseren reizigers naast het navigatiesysteem ook wegenkaarten mee te nemen in het geval de navigatie uitvalt.

Autohulp meeverzekeren op de reisverzekering heeft als voordeel dat ook de afsleep- en transportkosten vergoed worden in het geval de auto van de weg moet worden gesleept. Dit is zonder autohulp niet gedekt.

Consumenten (4)

Dagelijks bellen consumenten ons met allerhande vragen op het gebied van reizen. Hieronder een overzicht van veel voorkomende vragen.

Verlies of diefstal van vliegtickets moet u zelf regelen met de luchtvaartmaatschappij (eventueel met behulp van reisleiding of hostess). Kosten ter declaratie kunt u indienen bij de reisverzekering.

Bij verlies van een ID-bewijs in het buitenland moet aangifte worden gedaan bij de politie ter plaatse. Neem verder contact op met de Nederlandse ambassade of het consulaat. Check de website van Buitenlandse Zaken voor de adressen. Of download onze gratis iPhone app SOS op reis, voor alle relevante (nood)nummers in meer dan 200 landen.

Laat de luchtvaartmaatschappij een PIR-formulier invullen (Property Irregularity Report). Bij niet-aangekomen bagage kunnen noodzakelijke spullen worden aangeschaft. Bewaar de bonnen van de aangeschafte spullen en declareer bij thuiskomst de kosten bij de reisverzekering. Is er sprake van beschadigde bagage, bewaar deze dan tot de claim is afgehandeld.

Wij adviseren altijd naast een zorgverzekering ook een reisverzekering af te sluiten, inclusief geneeskundige kosten en eventueel autohulp. Alleen een zorgverzekering is bij medische kosten in het buitenland vaak niet voldoende. Kosten voor een ziekenhuisopname in het buitenland worden door de zorgverzekering doorgaans tot een bepaald maximum vergoed, een reisverzekering dekt de kostprijs. Een repatriëring wordt op basis van een zorgverzekering alleen vergoed als er sprake is van een medische noodzaak. In andere gevallen is er geen dekking op de zorgverzekering. Een reisverzekering vergoedt wel bijvoorbeeld als men door ziekte de oorspronkelijke terugvlucht mist.

Contact

Kantoor SOS International Amsterdam

Hoogoorddreef 58
1101 BE Amsterdam
Postbus 12122
1100 AC Amsterdam

Alarmnummer
+31 (0)20 - 651 51 51
Overig
+ 31 (0)20 - 651 56 01

Compliment/Klacht
Routebeschrijving
Contactformulier