Gestrand in Libië

Locatie

SOS International Amsterdam
Amsterdam Zuidoost Hoogoorddreef 58 1101 BA
Netherlands
32° 32' 1.8492" N, 13° 11' 40.488" E

Hulp bij pech in het buitenlandJan Willemse en zijn echtgenote hadden zich bijzonder verheugd op hun 90-daagse rondreis door het Midden-Oosten. De voorbereidingen waren uitstekend en de stemming ook. Maar het pakte allemaal heel anders uit dan verwacht.

Negen dagen na het vertrek uit Tunesië liet de camper het in Libië afweten. Omdat in dit land buitenlanders niet zonder begeleiding mogen reizen, gaven de lokale autoriteiten opdracht de camper te verslepen naar de dichtstbijzijnde politiepost. Onder protest van de heer Willemse, de camper had namelijk een automatische versnellingsbak en mocht niet gesleept worden.

 

 

Arabisch sprekende hulpverlener

Op dat moment nam de heer Willemse contact op met SOS International. Een van de Arabisch sprekende hulpverleners van de afdeling Mobiliteit nam het dossier van de heer Willemse onder zijn hoede, voerde overleg met lokale politie en regelde dat er een monteur overkwam uit Tripoli. Al snel bleek dat die niets kon uitrichten. Daarom werd een berger gestuurd, die de camper naar Tunis vervoerde. Maar ook de lokale garage kon niets doen, omdat ze niet de juiste apparatuur hadden om het euvel te verhelpen. Er zat dus niets anders op dan de camper én de heer en mevrouw Willemse terug te halen naar Nederland.

Reparatie in Nederland

SOS International regelde een boottocht naar Genua, waar een Nederlandse berger de gestrande reizigers een leenauto ter beschikking stelde en het gehavende voertuig voor reparatie meenam naar Nederland. In Nederland was de storing aan de camper na twee weken verholpen. De oorzaak bleek een breuk in de kabelboom van het motormanagement te zijn. Deze is vernieuwd en een nieuwe versnellingsbak werd ingebouwd.

Kosten nog moeite gespaard

‘Het is perfect gegaan’, vertelt de heer Willemse. ‘Binnen een week waren we thuis. En dat vanuit een land als Libië. Er is écht een wereld voor me opengegaan. Het was al geweldig dat de hulpverlener Arabisch sprak, maar toen onze berger bij aankomst in Tunis de garage voor de camper niet kon vinden, heeft de hulpverlener tot mijn grote verbazing de man ook op afstand zijn eigen stad doorgeloosd! Er zijn letterlijk kosten noch moeiten gespaard. Alles werd in uitstekend overleg met ons geregeld; er is heel wat gebeld zoals ook blijkt uit de hoge telefoonrekening.

'Alles naar wens?'

Op de terugreis in onze leenauto kregen mijn vrouw en ik een telefoontje met de boodschap ‘Gaat alles naar wens? U overnacht toch wel onderweg? De kosten zijn via uw verzekering gedekt.’ Toen wij terugkeerden in onze woonplaats stond de camper al in de garage en werd de leenauto thuis opgehaald. Binnen de kortste keren was de hele zaak ook financieel afgehandeld.’

Locatie

Javascript is required to view this map.