Vijf trends die de branche gaan ontwrichten

  • Actueel
  • Vijf trends die de branche gaan ontwrichten
26 oktober 2017

Wat zijn de trends en ontwikkelingen in buitenlandse noodhulpverlening?


1) Insurtech
De enorme toename aan investeringen toont aan: de verzekeringswereld staat aan de vooravond van een stormachtige periode. InsurTech startups willen het verzekeren eenvoudiger, sneller en persoonlijker maken. Zij bieden een nieuw verzekeringsmodel of een nieuwe, innovatieve manier om een bestaande functie van een verzekeraar uit te voeren. Het wordt steeds duidelijker dat InsurTech niet zomaar een hype is, maar de verzekeringswereld naar alle waarschijnlijkheid blijvend zal veranderen. Zo zal Insurtech ook het proces van noodhulpverlening op z’n kop gaan zetten. CED en SOS International nemen hierbij alvast het voortouw. Met een app die verzekerden door het hele proces van noodhulpverlening en schadebehandeling heen loodst.

2) Personal assistants
Siri, Alexa of Cortana, het zijn over een paar jaar wellicht de meest gebruikte woorden. “Siri, waar vind ik de dichtstbijzijnde garage?”, “Alexa, boek voor mij een taxi” of “Cortana, is deze arts betrouwbaar?”

Spraakgestuurde technologie staat letterlijk op het punt van doorbreken. En de impact op ons dagelijks leven kan weleens groter zijn dan de smartphone. Technologie-aanbieders als Apple (Siri), Google (Google Now), Amazon (Alexa) en Microsoft (Cortana) vechten allemaal om de gunst van de consument. De rol van de digital personal assistant of buddy is een strategische sleutelpositie die iedere grote techgigant ambieert. De digital assistant is de nieuwe interface van elk klantcontact. Het integreert kunstmatige intelligentie in ons dagelijks leven; waar ter wereld we ook zijn.

Binnen enkele jaren reist je personal assistant of ‘travel buddy’ altijd met je mee, als hologram in je horloge, als ‘wearable’ of misschien toch nog als ‘google glass’. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een apotheek nodig? Je travel buddy vertelt je waar je moet zijn. Sta je met pech en zoek je het dichtstbijzijnde goede hotel? Je travel buddy maakt direct een reservering en betaalt de rekening. Met je wearable open je dan zonder tussenkomst van de receptie de deur van je hotelkamer. Moet je eerder je reis afbreken vanwege familieomstandigheden? Je travel buddy waarschuwt je direct en boekt de eerst mogelijke vlucht voor je. Kortom, de personal assistant is je reismaatje, reisbureau én alarmcentrale in één. Dat werkt snel en direct.

Benieuwd naar welke trends er nog meer zijn?
De overige drie trends leest u hier in ons trendrapport: 'Moving forward in Vitality'.