Het caravan-dilemma

U bent met uw gezin lekker onderweg naar het zonnige zuiden als het onfortuinlijke gebeurt: u raakt betrokken bij een ongeval en de schade aan de caravan is groot. U wilt graag zo snel mogelijk verder naar uw vakantiebestemming, maar hoe? De effectieve samenwerking tussen alarmcentrale SOS International en de schade-experts van CED zorgt voor snelle en adequate hulp.

Voor kampeerders is hun caravan of camper als een thuis op wielen. Daar houden we rekening mee. Kees Hubert, medewerker bij alarmcentrale SOS International: “Juist dat persoonlijke aan een caravan of camper maakt het hebben van schade vaak tot een emotionele gebeurtenis. Mensen zien graag dat hun caravan of camper ter plekke zo snel mogelijk wordt gerepareerd. Uit ervaring weten we echter dat dat lang niet altijd de beste optie is.”

Een lastige keuze
Een goede reparatie begint met een goede beoordeling van de schade - en daar gaat het in het buitenland nogal eens mis. Wij helpen mensen bij het maken van de beste keuze. Kees Hubert: “Afgelopen zomer was er een gezin in Spanje dat fikse schade had aan hun caravan als gevolg van een boom die op hun caravan was gevallen. Het was hun uitdrukkelijke wens om de caravan in Spanje te laten repareren, want hun vakantie voortzetten in een vervangende caravan voelde voor hun niet goed. Dat is een dilemma dat we vaak zien. Uiteindelijk hebben we deze mensen ervan weten te overtuigen om de caravan toch terug naar Nederland te laten gaan. En dat bleek een goede keuze: eenmaal in Nederland oordeelde de schade-expert van CED dat de caravan total loss was. Had dit gezin ervoor gekozen om de caravan in Spanje te laten repareren, dan hadden ze zeer waarschijnlijk snel weer problemen gekregen met hun caravan. Alleen kunnen ze dan niet meer aankloppen bij hun verzekeraar.”

Iedereen tevreden
Moet een camper of caravan gerepatrieerd worden, dan regelt SOS International het transport naar Nederland en zorgt voor een vervangende camper of caravan voor de gedupeerden. Altijd met aandacht voor waar de gedupeerden op dat moment behoefte aan hebben. “Dat is altijd weer een uitdaging”, vertelt Kees Hubert. “Je hebt te maken met de wensen van de verzekerden voor wat betreft de eisen aan de vervangende camper of caravan, denk aan het hebben van een luifel of voortent, een fietsenrek, een bepaalde indeling van de camper of caravan of een stapelbed voor de kinderen, maar ook met de voorwaarden van de verzekeraar én de logistieke mogelijkheden. Als je je goed kunt inleven in de situatie van mensen, lukt het in bijna alle gevallen om ervoor te zorgen dat zij hun vakantie zo fijn mogelijk voort kunnen zetten.”

CED zorgt voor snelle actie bij repatriëring
Omdat SOS International onderdeel is van CED, kan de schade-expert ook meteen geïnformeerd worden over de op handen zijnde repatriëring. Deze gaat dan direct na aankomst de schade opnemen. Dat zorgt voor snellere én betere service! Jim Samson is één van de schade-experts bij CED die gespecialiseerd is in caravans en campers. “Samenwerken met SOS International in één keten van hulpverlening werpt duidelijk zijn vruchten af. De afhandeling van de schade gaat vele malen sneller - en wordt daardoor goedkoper voor de verzekeraar. De praktijk laat zien dat de schadevaststelling door Nederlandse experts aanzienlijk reëler is dan door buitenlandse experts. Simpelweg omdat in veel landen niet voldoende kennis en expertise van caravans en campers aanwezig is. En Nederland is nou eenmaal kampeerland bij uitstek. Ook daar heeft iedereen baat bij.”