SOS International beheert ‘rode telefoon’

9 oktober 2018

Bij calamiteiten of rampen in het buitenland, waarbij acht of meer Nederlanders betrokken zijn, rinkelt de ‘rode telefoon’.

Deze is bij toerbeurt in beheer bij een van de vier grote alarmcentrales in Nederland. Die neemt op zo’n moment de coördinatie van de hulpverlening op zich. Vanaf april 2019 is SOS International weer aan de beurt. ‘Wij zijn tevreden met deze roulerende werkwijze’, zegt Directeur CED Assistance Marcel van der Meulen. ‘Eén alarmcentrale heeft tenslotte sneller inzicht in de situatie waardoor gedupeerden snel en slagvaardig geholpen kunnen worden. Als coördinerende alarmcentrale brengen we de omvang van de calamiteit in kaart en alle betrokkenen. Daarna leggen we contact met ziekenhuizen, de Nederlandse ambassade in het gebied en buitenlandse partners. Het is vervolgens de taak van onze mensen om empathisch en meelevend gedupeerden en hun naasten telefonisch te woord te staan. Tegelijkertijd moeten ze oplossingsgericht en daadkrachtig een hulpverleningsteam op de plek van de calamiteit aansturen.’

SOS International gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek aan onze website voor u nog gemakkelijker en persoonlijker te maken. Ook gebruiken we cookies voor analyse- en marketingdoeleinden. In deze cookies wordt informatie over u en uw websitebezoek opgeslagen door SOS International en door derden. We respecteren daarbij uw privacy, zoals omgeschreven in ons privacy statement. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Bekijk hier ons Privacy Statement of sluit deze melding.