Buitenlandse Zaken en SOS International werken intensief samen

  • Actueel
  • Buitenlandse Zaken en SOS International
30 januari 2018

Naast SOS International zijn er nóg drie Nederlandse alarmcentrales. In dit netwerk is de afdeling Consulaire Aangelegenheden van het ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) de vijfde partner die in actie komt als Nederlanders in het buitenland in problemen komen. ‘Bij diefstal, gevangenschap, vermissing, ziekenhuisopname, repatriëring, calamiteiten…,’ somt Tessa Martens van BuZa op. ‘Bij individuele dossiers hebben we soms dagelijks contact met SOS International.’

De scheiding van verantwoordelijkheden tussen BuZa en de alarmcentrales is helder. BuZa heeft bijvoorbeeld het (eerste) contact met familie in Nederland, helpt bij repatriëring of zorgt namens een alarmcentrale voor financiële garantstelling bij medische kosten. Vooral Nederlanders zonder reisverzekering kloppen in eerste instantie bij BuZa aan. Voor individuele gevallen is er regelmatig contact met een alarmcentrale. ‘Met SOS als grootste net wat vaker,’ stelt Martens.

Coördinerende alarmcentrale
Dit contact wordt intensiever bij calamiteiten in het buitenland waarbij acht of meer Nederlanders zijn betrokken. ‘Eén alarmcentrale is dan de coördinerende alarmcentrale,’ vertelt Martens. ‘Die heeft de zogeheten rode telefoon en is het eerste aanspreekpunt, voor gedupeerden en BuZa. Sinds vele jaren werken we zo. Een enorme verbetering ten opzichte van daarvoor. Toen kon het voorkomen dat medische hulpteams van verschillende alarmcentrales ter plekke waren en elkaar voor de voeten liepen of zelfs beconcurreerden.’

Veranderde hulpvraag
Behalve de efficiëntieslag met de ‘rode telefoon’ is de samenwerking niet ingrijpend gewijzigd, al veranderden de hulpvragen wel. Martens: ‘Ziekenhuisopnamen of overlijdensgevallen gebeuren evenveel als voorheen; financiële hulpvragen komen minder voor nu je overal ter wereld kunt pinnen. Maar wel is men sneller bezorgd. Vroeger kwam een briefkaartje drie weken na jouw thuiskomst pas aan. Nu bellen mensen als ze drie uur geen whatsapp-beweging hebben gezien. Wij nemen elke melding serieus, maar 95% lost zich gelukkig vanzelf op en blijkt loos alarm te zijn. En we blijven daarom steeds benadrukken: maak met het thuisfront goede afspraken over bereikbaarheid!’

Intensieve samenwerking
Martens is trots op de rol van BuZA. ‘We staan hier met een gemotiveerd team dag en nacht paraat. Het gaat ergens over; je kunt iets betekenen voor mensen. De jarenlange samenwerking met SOS International is intensief en mooi. We vullen elkaar goed aan. Dat bleek na de aardbeving in Nepal (2015), toen SOS International de coördinerende alarmcentrale was. Samen charterden we twee vliegtuigen om de Nederlanders terug te halen en samen stonden we op Rotterdam Airport om ze op te vangen. Dat was de eerste keer dat we zo met een alarmcentrale optrokken. Een bijzondere ervaring – en een aanrader voor de toekomst. Ook de gedupeerden waren blij met deze efficiënte en intensieve samenwerking.’